Richard Mille RM 50-03 McLaren F1 – najľahší Split-Second Tourbillon Chronograf na svete. Vďaka grafénu
Autor: Michal Pindura Komentáre: 2 Vytvorené: 01.03.2017
Na Medzinárodnom salóne vysokej hodinárčiny sa od jeho vlaňajšieho ročníka môžu prezentovať aj značky, ktoré nepatria pod krídla koncernu Richemont. Je to dobré i zlé zároveň. Dobré pre popularitu a väčší záber podujatia, zlé pre manufaktúry – stálice, ktoré až do minulého roka ryžovali zo záujmu médií upriameného iba na ne. Teraz sa o koláč pozornosti musia deliť s nezávislými výrobcami, ktorí so svojimi kreáciami rozhodne majú chuť ostať separovaní od zvyšku sveta v pre nich vyčlenenom pavilóne výstaviska Palexpo. Veľavravným príkladom je Richard Mille. O jeho najnovšom ultraľahkom modeli RM 50-03 McLaren F1 sa písalo nielen na hodinárskych portáloch, ale aj v slovenských denníkoch. Už o chvíľu zistíte, že bolo o čom písať.
Nemenované periodikum s tromi písmenami v názve síce chybne označilo 40-gramovú novinku za najľahšie náramkové hodinky, čo nie sú ani zďaleka, ale už len fakt, že sa v našich mienkotvorných novinách vyskytla zmienka o vysokej hodinárčine, o čomsi vypovedá. V skratke: Richard Mille RM 50-03 McLaren F1 sú svetovo najľahšie mechanické hodinky s komplikáciami split-second chronografu a tourbillonu. A tú to zároveň prvé hodinky, ktorých púzdro je zhotovené z high-tech materiálu Graph TPT tiež známeho pod magickým názvom grafén.
Čo to vlastne ten slávny a často skloňovaný grafén je? Presná definícia znie: grafén je jedna plochá vrstva atómov uhlíka natesno naukladaných do dvojrozmernej šesťhrannej kryštalickej mriežky a je základným stavebným prvkom pre grafitové materiály všetkých rozmerností.
Pre nás je smerodajnejšie, že grafén bol prvýkrát izolovaný profesorom Manchesterskej univerzity Andrem Geimom a jeho kolegom z Fakulty fyziky a astronómie Konstantinom Novoselovom v roku 2004. Obaja títo páni dostali o šesť rokov neskôr za priekopnícke experimenty s grafénom Nobelovu cenu za fyziku. Aj vďaka dotácii, ktorú udeľuje švédska Kráľovská akadémia vied, založili pri ich alma mater v roku 2015 Národný inštitút grafénu (NGI). Práve NGI bol spolu s výskumníkmi spoločnosti McLaren Applied Technologies a North Thin Ply Technology (NTPT) hnacím motorom pri tvorbe hodiniek, ktorých púzdro vyfrézované z uhlíkového kompozitu Carbon TPT, bolo zdokonalené nasadením grafénu.
Nano materiál šesťnásobne ľahší a pritom 200-krát odolnejší ako oceľ, je v súčasnej dobe stredobodom záujmu motoristických firiem McLaren Technology Group a McLaren-Honda. Ich cieľom je využitie výhod grafénu v konštrukcii pretekárskych áut. So svetom závodných okruhov je už dlhšiu dobu v priamom spojení aj Richard Mille. Napokon, odkiaľ asi čerpá nápady pre svoje technologickými bonbónikmi prešpikované hodinky? Je celkom pochopiteľné, že grafén s jeho fyzikálnymi superlastnosťami nemohol pri zamýšľanej snahe o zníženie hustoty a zvyšovaní tuhosti kompozitného karbónového materiálu používaného na výrobu púzdier ostať nepovšimnutý.
TPT karbón (alebo tiež NTPT karbón), ktorý Richard Mille ako prvý (a pravdepodobne aj zatiaľ posledný) vtiahol do hodinárskeho priemyslu v roku 2013, sa skladá zo šiestich stoviek paralelných uhlíkových vlákien s hrúbkou 30 mikrometrov. Po impregnovaní živicou a následnom „tkaní“ na prístroji, ktorý upravuje sklon vlákien o 45 stupňov medzi jednotlivými vrstvami, je surovina za pôsobenia tlaku šiestich atmosfér zahriata na 120°C a nakoniec opracovaná do požadovaného tvaru v CNC obrábacích strojoch. Pridaním grafénu počas procesu výroby vzniká materiál známy ako Graph TPT. Vzhľadovo sa prakticky nijako nelíši od TPT karbónu – jeho štruktúra pripomína kresbu dreva, ale je ešte o čosi ľahší a odolnejší.
V grafénom odľahčenom púzdre s rozmermi 44,5 × 49,65 × 16,10 mm je v model RM 50-03 McLaren F1 uložený kaliber s imponujúcou váhou 7 gramov. Tú sa podarilo dosiahnuť zásluhou masívnej skeletonizácie a základnej dosky z zhotovenej z titánu piatej triedy a karbónu TPT. Ako sa na haute horlogerie značku patrí, leštenie a saténové brúsenie povrchov všetkých súčiastok je vykonávané ručne. To platí aj o titánovom a opäť výdatne prerezanom titánovom ciferníku.
Z karbónu TPT je vyrobená takisto priečna klietka, ktorej vzorom je lichobežníkové odpruženie monopostu McLaren Honda F1. Klietka upevnená k púzdru v štyroch bodoch je strojcom vysokej odolnosti strojčeka. Pri testoch vykonávaných v dielňach Richarda Milleho zvládal takto ukotvený kaliber bez ujmy rázové preťaženie 5000 g. Od strojčeka s komplikáciami tourbillonu a split-second (rattrapante) chronografu sa bežne podobné cirkusové kúsky nezvyknú očakávať.
V ručne naťahovanom mechanizme bolo inžiniermi značky kvôli zníženiu trenia podrobené úpravám profilovanie zubov na perovníku a hlavnom súkolí. Výsledkom je vyrovnaný krútiaci moment a optimalizovaný výkon strojčeka, o čom hodinky dávajú svojmu nositeľovi vedieť prostredníctvom neštandardného zeleno-červeno-žltého ukazovateľa (nechcite vedieť, čo nám pripomína), tiahnuceho sa od jedenástej až po druhú hodinu. Zobrazuje sa na ňom aktuálna hodnota krútiaceho momentu aj stav výkonovej rezervy s maximom v 70 hodinách.
Richard Mille sa vo výskume zameral takisto na vylepšenie mechanizmu split-second chronografu. Spotrebu energie, ku ktorej dochádza pri simultánnom meraní dvoch časov, skresal tím inžinierov optori bežnému chronografu na polovicu. Stĺpikové koleso so šiestimi stĺpikmi je navrhnuté tak, aby bol zaručený bezchybný súčasný pohyb, zastavenie aj ďalšie spustenie chronografu.
Spätosť s dianím na okruhoch Formuly 1 vyjadruje novinka cez duté ovládacie tlačidlá chronografu, v ktorých je možné nájsť podobnosť s nasávacím potrubím monopostu McLaren Honda a cez tvar korunky s dizajnom pripomínajúcim ráfiky kolies.
Zdá sa vám, že sme už akosi dlho nespomenuli grafén? Napravíme to. Progresívny materiál bol pre svoje charakteristické vlastnosti primiešaný aj do kaučukovej zmesi, z ktorej bol vylisovaný perforovaný remienok. Pozitívny dopad by to malo mať na jeho pružnosť a odolnosť voči opotrebeniu.
Hodinky Richard Mille RM 50-03 McLaren F1 budú v počte 75 kusov dostupné v butikoch značky. Za približnú cenu 920-tisíc eur ponúknu zákazníkom okrem inovatívneho grafénu a nízkej váhy aj darček v podobe monopostu McLaren Honda v mierke 1:5.
Zdroj: Richard Mille
Pridať komentár
Komentáre (2)
Johann | Tie dva ukazovatele pripomínajú podprsenku |
---|---|
Dawe | Trochu scestna vízia pána Richarda, ktorý chce najlepšie materiály, strojčeky, remienok ……. a nestará sa o koncovú cenu ktorá pre neho ostáva irelevantná. ,,Pri testoch vykonávaných v dielňach Richarda Milleho zvládal takto ukotvený kaliber bez ujmy rázové preťaženie 5000 g.,, …………… ??? |